Net zoals elk jaar is er per 1 januari 2024 een aantal arbeidsrechtelijke wetswijzigingen doorgevoerd. Ik zal er hieronder een aantal noemen. Aan het einde van deze blog zal ik ook kort ingaan op een aantal andere wetswijzigingen die in de loop van dit jaar (of 2025) verwacht worden.
Gelijk minimumloon
Vanaf 1 januari 2024 is geregeld dat voor elke werknemer hetzelfde minimumloon wordt ingevoerd. Voor dit jaar kon er worden gewerkt met een minimum dag-, week- en/of maandloon. Nu geldt dus, ongeacht de werkduur, voor elke werknemer het gelijke (minimum)uurloon.
Verhoging onbelaste reiskostenvergoeding
Verder is de onbelaste reiskostenvergoeding dit jaar verhoogd. Die was eerst € 0,21 per kilometer en is per 1 januari 2024 € 0,23 per kilometer.
Er staat ook een aantal wetswijzigingen in de planning.
Verhoging transitievergoeding
Er is ook een wijziging ten aanzien van de transitievergoeding die aan werknemers zal moeten worden betaald bij beëindiging van de arbeidsrelatie. De maximale transitievergoeding was € 89.000,- en wordt € 94.000,-. Als het jaarsalaris hoger is dan € 94.000,-, is de transitievergoeding maximaal één bruto jaarsalaris.Verlaging leeftijd pensioenopbouw
Ook ten aanzien van het opbouwen van het pensioen is er een wijziging. Werknemers gaan al vanaf hun 18de in plaats van hun 21ste jaar pensioen opbouwen.Verlaging werkkostenregeling
Veel werkgevers profiteren van de Werkkostenregeling. Een regeling waardoor er met een deel van de loonsom onbelast dingen aan de medewerkers mogen worden gegeven. In 2023 was de vrije ruimte 3%. Dit was een tijdelijke verhoging. Dit jaar gaat de vrije ruimte terug naar de oorspronkelijke omvang van 1,92%. Houd er binnen de organisatie dus rekening mee dat er (in totaal) minder vergoedingen en verstrekkingen onbelast aan de medewerkers mogen worden gegeven.Aanpassing wet bescherming klokkenluiders
De Wet bescherming klokkenluiders is voor grote werkgevers (ten minste 250 werknemers) in werking getreden op 18 februari 2023. Op 17 december 2023 is deze wet ook in werking getreden voor middelgrote werkgevers. Vanaf die datum geldt de wet voor alle werkgevers met 50 of meer werknemers in zowel de publieke als de private sector.Er staat ook een aantal wetswijzigingen in de planning.
Rapportage plicht CO2-uitstoot werknemers
Voor de grotere ondernemingen, met meer dan 100 werknemers, is het van belang te weten dat zij vanaf 1 juli 2024 de CO2-uitstoot van hun werknemers moeten bijhouden en hierover uiterlijk op 30 juni van het kalenderjaar aan de overheid zullen moeten gaan rapporteren. Het gaat hier dan om de CO2-uitstoot van alle zakelijke reizen en het woon-/werkverkeer. Uitgesloten van de rapportageplicht zijn overigens vliegreizen en reizen met een vaartuig. Deze rapportageplicht geldt voor werknemers die meer dan twintig uur per maand werkzaam zijn voor de werkgever. Uitzendkrachten, gedetacheerden en ZZP-ers vallen niet onder deze rapportageverplichting.
vertrouwenspersoon omschreven. Onderdeel hiervan is ook de arbeidsrechtelijke bescherming van de vertrouwenspersoon. Kleine werkgevers, met minder dan tien werknemers, worden vooralsnog uitgezonderd van de verplichting om een vertrouwenspersoon aan te stellen.
Verplichting aanstellen vertrouwenspersoon
Een andere wetswijziging die wordt verwacht is de verplichting van werkgevers om een vertrouwenspersoon aan te stellen. In de wet worden verder de rechten en plichten van devertrouwenspersoon omschreven. Onderdeel hiervan is ook de arbeidsrechtelijke bescherming van de vertrouwenspersoon. Kleine werkgevers, met minder dan tien werknemers, worden vooralsnog uitgezonderd van de verplichting om een vertrouwenspersoon aan te stellen.
Herziening wetgeving concurrentiebeding
Een ander punt van aandacht is het feit dat het huidige kabinet de wetgeving met betrekking tot het concurrentiebeding wil herzien. Men wil de reikwijdte van het concurrentiebeding beperken met als doel de doorstroming op de arbeidsmarkt te verbeteren. Uiteraard wordt deze ontwikkeling in de gaten gehouden.
Schijnzelfstandigheid ZZP-ers
Verder is er veel te doen over de schijnzelfstandigheid van ZZP-ers. De Hoge Raad heeft hierover in 2023 een belangrijk arrest gewezen dat betrekking had op de zogenaamde Deliveroo-bezorgers. Hoewel die bezorgers een overeenkomst van opdracht hadden gesloten met Deliveroo werden zij door het gerechtshof en later de Hoge Raad, toch aangeduid als werknemers. De Hoge Raad heeft hierbij een aantal belangrijke gezichtspunten omschreven om te bepalen of iemand werknemer of toch ZZP-er is. Op dit arrest wordt door de wetgever geanticipeerd. Er komt wetgeving aan die duidelijkheid moet scheppen over de vraag wanneer er sprake is van werken als zelfstandige en wanneer er sprake is van werken als werknemer.
Tot zover een overzicht van de wetswijzigingen die zijn doorgevoerd en de belangrijkste aankomende wetswijzigingen. Forward Advocaten houdt de ontwikkelingen voor (de leden van) Verhurend Nederland in de gaten. Indien er op het terrein van het arbeidsrecht de komende tijd nieuwe ontwikkelingen zijn, zullen wij met een nieuwe blog komen.
Mochten er arbeidsrechtelijke vraagstukken spelen, dan is ons ervaren team van arbeidsrechtspecialisten voor overleg bereikbaar.
Tot zover een overzicht van de wetswijzigingen die zijn doorgevoerd en de belangrijkste aankomende wetswijzigingen. Forward Advocaten houdt de ontwikkelingen voor (de leden van) Verhurend Nederland in de gaten. Indien er op het terrein van het arbeidsrecht de komende tijd nieuwe ontwikkelingen zijn, zullen wij met een nieuwe blog komen.
Mochten er arbeidsrechtelijke vraagstukken spelen, dan is ons ervaren team van arbeidsrechtspecialisten voor overleg bereikbaar.