In geval van overlijden van een werknemer bestaat voor de werkgever de plicht een overlijdensuitkering uit te betalen aan de nabestaanden. Dit is geregeld in het arbeidsrecht, waarin de werkgever verplicht wordt gesteld om één maandsalaris als overlijdensuitkering uit te betalen. Het komt echter regelmatig voor dat een werkgever op grond van de arbeidsovereenkomst met de overleden werknemer meerdere maandsalarissen aan de nabestaanden uitbetaalt. Het is belangrijk om te weten hoe dergelijke uitkeringen fiscaal worden behandeld, omdat dit invloed heeft op de belastingverplichtingen van de nabestaanden. Onze specialist, Gijs Cox, neemt je in dit blog mee wat dit voor jou als nabestaande betekent.
De juridische grondslag van de overlijdensuitkering
Volgens het arbeidsrecht is de werkgever verplicht een overlijdensuitkering van één maandsalaris te betalen aan de nabestaanden, meestal aan de langstlevende partner of minderjarige kinderen van de overledene. Sommige werkgevers kiezen ervoor om een hogere uitkering te bieden dan de wettelijke norm. Dit kan het geval zijn bij overlijdensuitkeringen die voortvloeien uit de arbeidsovereenkomst van de werknemer, waarbij een werkgever meerdere maandsalarissen uitbetaalt.Welke fiscale gevolgen zitten verbonden aan een overlijdensuitkering?
De kennisgroep Schenk- en erfbelasting van de Belastingdienst heeft hierover een standpunt ingenomen met betrekking tot de gevolgen voor de loonbelasting en de erfbelasting.- Overlijdensuitkering ter grootte van één maandsalaris:
– geen erfbelasting
– geen loonbelasting - Overlijdensuitkering ter grootte van twee of drie maandsalarissen:
– erfbelasting: één maand onbelast, overige (één of twee maandsalarissen) wel belast
– geen loonbelasting - Overlijdensuitkering ter grootte van meer dan drie maandsalarissen:
– erfbelasting: maximaal 2 maandsalarissen belast; meerdere onbelast
– loonbelasting: maximaal drie maandsalarissen onbelast; meerdere in beginsel belast.