De voorbije zomer staat in het geheugen gegrift als bloedheet. Een interview van Rudy Gunst (2019)met Paul Fredrik maakt duidelijk hoe ICS Cool Energy hiermee om is gegaan. Temperatuurcontrole bij bedrijven en in de industrie heeft heel wat kopzorgen opgeleverd, want een plotse uitval van koel- of verwarmingscapaciteit kan enorm veel schade veroorzaken. De 24/7 wachtcentrale van ICS Cool Energy heeft vele noodoproepen ontvangen, wat het tegelijk een uitdagende én succesvolle zomer maakte.
ICS Cool Energy heeft zich gespecialiseerd in koel- en verwarmingstechniek en bedient de markt door zowel verkoop als verhuur. Hiermee kunnen klanten in zeer veeleisende branches zoals de voedingsindustrie, farmaceutica, chemie, industrie, IT en ziekenhuizen optimaal worden bediend. Deze gebruikers willen koeling waarop ze kunnen vertrouwen. Kwaliteit die beantwoordt aan hun behoeften met grote bedrijfszekerheid zodat hun processen of de volksgezondheid op geen enkel moment in gevaar komen.
“Een storing als gevolg van overbelasting van de koelinstallatie of een stroomstoring valt nooit uit te sluiten, maar wij garanderen dat onze servicemonteurs snel ter plaatse zijn om eventuele schade zoveel mogelijk te voorkomen”, vertelt Paul Fredrik, accountmanager verhuur bij ICS Cool Energy. “Als voorbeeld geef ik een noodmelding van een bedrijf waar de koeling in het IT-lokaal was uitgevallen. Op zo’n moment komt de herstelling van de koelinstallatie op de tweede plaats, maar is het voor alle betrokken partijen – zowel eindgebruiker als installateur – prioriteit om voor koeling te zorgen.”
Paul Fredrik geeft installateurs graag een tip mee. “Denk toekomstgericht en zorg voor een planmatige aanpak. Klanten vragen gemoedsrust door een optimale bedrijfszekerheid van hun installatie. Zorg hiervoor al bij het ontwerp van de koelinstallatie door de nodige T-stukken en schakelpunten te voorzien zodat in geval van een calamiteit of periodiek onderhoud er snel en vlot een gehuurde machine gekoppeld kan worden. Een detail bij de opbouw, maar eentje die in de toekomst veel zorgen kan voorkomen. Contingency planning heet dit, steeds één of meerdere stappen vooruit denken zodat je voorbereid bent op wat kan gebeuren.”
“Wat de verhuurmarkt zo bijzonder maakt, is dat de klant geen machine huurt maar koeling of verwarming”, besluit Paul Fredrik. “De gebruiker krijgt een toestel dat in topconditie verkeert, hoeft zich geen zorgen te maken over onderhoud en herstellingen, financieel gezien maakt hij kosten en geen investeringen en bovendien kan hij 24/7 vertrouwen op een storingsdienst. Dat zorgt voor vertrouwen vanuit de klant en daarom ontvangen we steeds meer terugkerende opdrachten.”
Gunst, R. (2019). FCO Media
ICS Cool Energy heeft zich gespecialiseerd in koel- en verwarmingstechniek en bedient de markt door zowel verkoop als verhuur. Hiermee kunnen klanten in zeer veeleisende branches zoals de voedingsindustrie, farmaceutica, chemie, industrie, IT en ziekenhuizen optimaal worden bediend. Deze gebruikers willen koeling waarop ze kunnen vertrouwen. Kwaliteit die beantwoordt aan hun behoeften met grote bedrijfszekerheid zodat hun processen of de volksgezondheid op geen enkel moment in gevaar komen.
“Een storing als gevolg van overbelasting van de koelinstallatie of een stroomstoring valt nooit uit te sluiten, maar wij garanderen dat onze servicemonteurs snel ter plaatse zijn om eventuele schade zoveel mogelijk te voorkomen”, vertelt Paul Fredrik, accountmanager verhuur bij ICS Cool Energy. “Als voorbeeld geef ik een noodmelding van een bedrijf waar de koeling in het IT-lokaal was uitgevallen. Op zo’n moment komt de herstelling van de koelinstallatie op de tweede plaats, maar is het voor alle betrokken partijen – zowel eindgebruiker als installateur – prioriteit om voor koeling te zorgen.”
Planmatige aanpak
“Om een correcte oplossing aan te bieden, moet je eerst het probleem begrijpen. Hoeveel koelvermogen heb je nodig om de situatie te beheersen? Ter plaatse heb ik een berekening gemaakt en kwam op 75 à 80 kW, maar bij de selectie van een koelunit spelen nog andere parameters een rol want we leveren een totaaloplossing: wat is de beschikbare stroom, waar en hoe kan ik de installatie plaatsen, heb ik extra pompen en flexibele hogedrukslangen of flenzen voor aansluiting op een bestaand systeem nodig, enz. Weet je, elke interventie maakt ons slimmer. Na verloop van jaren heb je zoveel expertise opgebouwd dat je weet wat werkt maar ook wat niet werkt. Bij ICS Cool Energy maken we er een punt van dat we niet eerder op de werf vertrekken nadat onze machines zijn aangekoppeld én ook daadwerkelijk werken.”Paul Fredrik geeft installateurs graag een tip mee. “Denk toekomstgericht en zorg voor een planmatige aanpak. Klanten vragen gemoedsrust door een optimale bedrijfszekerheid van hun installatie. Zorg hiervoor al bij het ontwerp van de koelinstallatie door de nodige T-stukken en schakelpunten te voorzien zodat in geval van een calamiteit of periodiek onderhoud er snel en vlot een gehuurde machine gekoppeld kan worden. Een detail bij de opbouw, maar eentje die in de toekomst veel zorgen kan voorkomen. Contingency planning heet dit, steeds één of meerdere stappen vooruit denken zodat je voorbereid bent op wat kan gebeuren.”
“Wat de verhuurmarkt zo bijzonder maakt, is dat de klant geen machine huurt maar koeling of verwarming”, besluit Paul Fredrik. “De gebruiker krijgt een toestel dat in topconditie verkeert, hoeft zich geen zorgen te maken over onderhoud en herstellingen, financieel gezien maakt hij kosten en geen investeringen en bovendien kan hij 24/7 vertrouwen op een storingsdienst. Dat zorgt voor vertrouwen vanuit de klant en daarom ontvangen we steeds meer terugkerende opdrachten.”
Gunst, R. (2019). FCO Media