STAGE V: FEITEN EN FABELS
De Europese emissienorm Stage V. Je hoort er van alles over, maar wat is het nou precies? Voor wie is het interessant? En waarom eigenlijk? Mocht je door de bomen het bos niet meer zien: Boels heeft 5 feiten en 5 fabels voor je op een rijtje gezet:
Ja. Enkel voor motorenfabrikanten in de NRMM-sector (non-road mobile machinery). Zij zijn sinds 1 januari 2020 verplicht om schonere motoren te bouwen die minder schadelijke stoffen uitstoten.
OUDE MOTOREN MOGEN OOK NOG GEBRUIKT WORDEN
Ja. Fabrikanten mogen tot 30 juni 2020 overgangsmotoren (tot 56 kW en vanaf 130 kW) produceren en deze tot 31 december 2020 verkopen. Hetzelfde geldt in 2021 voor machines van 56 tot 130 kW.
De Europese emissienorm Stage V. Je hoort er van alles over, maar wat is het nou precies? Voor wie is het interessant? En waarom eigenlijk? Mocht je door de bomen het bos niet meer zien: Boels heeft 5 feiten en 5 fabels voor je op een rijtje gezet:
FEITEN
STAGE V IS VERPLICHTJa. Enkel voor motorenfabrikanten in de NRMM-sector (non-road mobile machinery). Zij zijn sinds 1 januari 2020 verplicht om schonere motoren te bouwen die minder schadelijke stoffen uitstoten.
OUDE MOTOREN MOGEN OOK NOG GEBRUIKT WORDEN
Ja. Fabrikanten mogen tot 30 juni 2020 overgangsmotoren (tot 56 kW en vanaf 130 kW) produceren en deze tot 31 december 2020 verkopen. Hetzelfde geldt in 2021 voor machines van 56 tot 130 kW.
STAGE V IS DUUR
Ja. Machines met Stage V zijn over het algemeen duurder in aanschaf en ze verbruiken iets meer diesel. Daarnaast moet bij praktisch alle machines AdBlue toegevoegd worden om de uitstoot van stikstofoxide (NOx) omlaag te brengen. AdBlue is een mengsel van gedemineraliseerd water en ureum. Het wordt in de uitlaatgassen geïnjecteerd waardoor het grootste deel NOx omgezet wordt in stikstof en waterdamp. Vooral aggregaten en compressoren verbruiken veel AdBlue.
STAGE V IS DE LAATSTE STAP
Ja. De strengere milieueisen voor dieselmotoren zijn sinds 1996 stapsgewijs ingevoerd en Stage V is de laatste stap. De ontwikkeling van alternatieve brandstoffen en machines die nóg minder vervuilend zijn, is echter in volle gang! Denk hierbij bijvoorbeeld aan elektrische machines (op accu) en voertuigen op waterstof.
OPDRACHTGEVERS KUNNEN STAGE V VERPLICHTEN
Ja. Opdrachtgevers kunnen in projecteisen of aanbestedingen opnemen dat er met minder uitstoot gebouwd moet worden. Stage V kan dan een oplossing zijn.
Nee. Voor eindgebruikers is Stage V niet verplicht, zij mogen ook machines zonder Stage V gebruiken. Ook fabrikanten van bouwmachines mogen oudere motoren nog steeds inbouwen. Binnen een aantal jaar worden de oudere machines vanzelf uitgefaseerd en gebruikt iedereen alleen nog Stage V.
DIESELS ZIJN NOG STEEDS VERVUILEND
Ja en nee. De uitstoot is minimaal maar niet nul. In de afgelopen 20 jaar is de uitstoot echter drastisch verminderd. Toen in 1999 Stage I toegepast werd, was de norm voor fijnstof 0,54 g/kWh. Nu is dat 0,015 g/kWh, een afname van maar liefst 97%! De uitstoot van NOx is 96% gedaald: van 9,2 g/kWh naar 0,4 g/kWh.
DOOR HET CORONAVIRUS GAAT DE INVOERING VAN STAGE V NIET DOOR
Nee. De invoering van Stage V gaat zeker door maar het Europees Parlement heeft vorige week ingestemd met een voorstel vanuit de NRMM-sector om de termijnen voor motoren tot 56 kW en vanaf 130 kW met één jaar te verlengen. De sector drong hierop aan omdat vanwege de coronacrisis veel ‘oude’ voorraden anders niet meer gebruikt of verkocht kunnen worden wat niet bijdraagt aan de duurzame doelstellingen.
STAGE V IS HETZELFDE ALS EURO 6
Nee. Euro 6 is de emissiestandaard voor wegtransport. Stage V is de Europese norm voor off road-verkeer (NRMM), dus bouwmachines en aggregaten maar bijvoorbeeld ook (binnen)schepen. Daarnaast heb je nog TIER (Transcript Individual Engine Regulations), de norm die in de VS gehanteerd wordt. TIER 4 Final is vergelijkbaar met Stage V.
ELEKTRISCH IS BETER DAN STAGE V
Ja en nee. Elektrische motoren hebben ter plekke geen uitstoot en zijn, mits ze met groene stroom opgeladen worden, milieuvriendelijker dan Stage V dieselmotoren. Echter bestaat niet van elke machine een elektrische variant en dan kan een Stage V diesel toch de schoonste oplossing zijn.
Kniktelescoophoogwerkers, 16 meter (productcode 18022) of 26 meter (18041)
Deze hoogwerkers hebben een zeer variabel bereik en een hoge wendbaarheid. Dat maakt ze bijzonder geschikt voor werkzaamheden in bijvoorbeeld magazijnen en fabriekshallen. Ook buiten kun je met een kniktelescoophoogwerker bij plekjes komen die met een schaarhoogwerker of steiger niet of moeilijk te bereiken zijn. Ze zijn zelfrijdend, vierwielaangedreven en voorzien van JIB voor makkelijke positionering.
Rupstelescoophoogwerker, 14 meter (18011)
Door de lage bodemdruk is deze hoogwerker inzetbaar in de meest drassige omstandigheden.
Verdichtingswalsen, 7 ton (13437) en 12,5 ton (13445) en Nokkenwalsen, 1,5 ton (13411), 7 ton (13446) en 13 ton (12432)
Geschikt voor het verdichten en egaliseren van grote oppervlaktes in grond-, weg- en waterbouw zoals funderingen van wegen, terreinen etc. De 13446 en 12432 zijn bovendien uitermate geschikt voor sterk stijgende hellingen.
Trilwals, 0,7 ton (12401) en Tandemwalsen, 1,5 ton (13442), 2,4 ton (13443) en 2,6 ton (12470)
Voor asfalterings- en verdichtingswerkzaamheden zoals nieuwbouw en onderhoud van wegen, sportparken, parkeer- en speelplaatsen.
Deze en meer machines met Stage V dieselmotoren vind je op boels.com
En ook voor het huren van elektrisch materieel ben je bij Boels aan het juiste adres. Kijk voor meer informatie daarover op boels.nl/groen
Ja. Machines met Stage V zijn over het algemeen duurder in aanschaf en ze verbruiken iets meer diesel. Daarnaast moet bij praktisch alle machines AdBlue toegevoegd worden om de uitstoot van stikstofoxide (NOx) omlaag te brengen. AdBlue is een mengsel van gedemineraliseerd water en ureum. Het wordt in de uitlaatgassen geïnjecteerd waardoor het grootste deel NOx omgezet wordt in stikstof en waterdamp. Vooral aggregaten en compressoren verbruiken veel AdBlue.
STAGE V IS DE LAATSTE STAP
Ja. De strengere milieueisen voor dieselmotoren zijn sinds 1996 stapsgewijs ingevoerd en Stage V is de laatste stap. De ontwikkeling van alternatieve brandstoffen en machines die nóg minder vervuilend zijn, is echter in volle gang! Denk hierbij bijvoorbeeld aan elektrische machines (op accu) en voertuigen op waterstof.
OPDRACHTGEVERS KUNNEN STAGE V VERPLICHTEN
Ja. Opdrachtgevers kunnen in projecteisen of aanbestedingen opnemen dat er met minder uitstoot gebouwd moet worden. Stage V kan dan een oplossing zijn.
FABELS
STAGE V IS VOOR IEDEREEN VERPLICHTNee. Voor eindgebruikers is Stage V niet verplicht, zij mogen ook machines zonder Stage V gebruiken. Ook fabrikanten van bouwmachines mogen oudere motoren nog steeds inbouwen. Binnen een aantal jaar worden de oudere machines vanzelf uitgefaseerd en gebruikt iedereen alleen nog Stage V.
DIESELS ZIJN NOG STEEDS VERVUILEND
Ja en nee. De uitstoot is minimaal maar niet nul. In de afgelopen 20 jaar is de uitstoot echter drastisch verminderd. Toen in 1999 Stage I toegepast werd, was de norm voor fijnstof 0,54 g/kWh. Nu is dat 0,015 g/kWh, een afname van maar liefst 97%! De uitstoot van NOx is 96% gedaald: van 9,2 g/kWh naar 0,4 g/kWh.
DOOR HET CORONAVIRUS GAAT DE INVOERING VAN STAGE V NIET DOOR
Nee. De invoering van Stage V gaat zeker door maar het Europees Parlement heeft vorige week ingestemd met een voorstel vanuit de NRMM-sector om de termijnen voor motoren tot 56 kW en vanaf 130 kW met één jaar te verlengen. De sector drong hierop aan omdat vanwege de coronacrisis veel ‘oude’ voorraden anders niet meer gebruikt of verkocht kunnen worden wat niet bijdraagt aan de duurzame doelstellingen.
STAGE V IS HETZELFDE ALS EURO 6
Nee. Euro 6 is de emissiestandaard voor wegtransport. Stage V is de Europese norm voor off road-verkeer (NRMM), dus bouwmachines en aggregaten maar bijvoorbeeld ook (binnen)schepen. Daarnaast heb je nog TIER (Transcript Individual Engine Regulations), de norm die in de VS gehanteerd wordt. TIER 4 Final is vergelijkbaar met Stage V.
ELEKTRISCH IS BETER DAN STAGE V
Ja en nee. Elektrische motoren hebben ter plekke geen uitstoot en zijn, mits ze met groene stroom opgeladen worden, milieuvriendelijker dan Stage V dieselmotoren. Echter bestaat niet van elke machine een elektrische variant en dan kan een Stage V diesel toch de schoonste oplossing zijn.
STAGE V HUREN
Zoals eerder vermeld, zijn de nieuwe machines met Stage V motoren behoorlijk prijzig in aanschaf. Kopen is daarom niet altijd een optie, huren wel. Boels heeft een uitgebreide vloot die uitgerust is met Stage V dieselmotoren. Hieronder een aantal van onze meest gevraagde producten:Kniktelescoophoogwerkers, 16 meter (productcode 18022) of 26 meter (18041)
Deze hoogwerkers hebben een zeer variabel bereik en een hoge wendbaarheid. Dat maakt ze bijzonder geschikt voor werkzaamheden in bijvoorbeeld magazijnen en fabriekshallen. Ook buiten kun je met een kniktelescoophoogwerker bij plekjes komen die met een schaarhoogwerker of steiger niet of moeilijk te bereiken zijn. Ze zijn zelfrijdend, vierwielaangedreven en voorzien van JIB voor makkelijke positionering.
Rupstelescoophoogwerker, 14 meter (18011)
Door de lage bodemdruk is deze hoogwerker inzetbaar in de meest drassige omstandigheden.
Verdichtingswalsen, 7 ton (13437) en 12,5 ton (13445) en Nokkenwalsen, 1,5 ton (13411), 7 ton (13446) en 13 ton (12432)
Geschikt voor het verdichten en egaliseren van grote oppervlaktes in grond-, weg- en waterbouw zoals funderingen van wegen, terreinen etc. De 13446 en 12432 zijn bovendien uitermate geschikt voor sterk stijgende hellingen.
Trilwals, 0,7 ton (12401) en Tandemwalsen, 1,5 ton (13442), 2,4 ton (13443) en 2,6 ton (12470)
Voor asfalterings- en verdichtingswerkzaamheden zoals nieuwbouw en onderhoud van wegen, sportparken, parkeer- en speelplaatsen.
Deze en meer machines met Stage V dieselmotoren vind je op boels.com
En ook voor het huren van elektrisch materieel ben je bij Boels aan het juiste adres. Kijk voor meer informatie daarover op boels.nl/groen