‘Ruim 600 mensen die op de grond gaan liggen om aandacht te vragen, toont wel aan hoe hoog de nood is in de branche. Het is belangrijk dat ze gezien worden. We laten jullie niet vallen’, aldus Thierry Aartsen, Tweede Kamerlid voor de VVD. Thierry Aartsen: ‘Deze actie is een voorbeeld van een tot in de puntjes geregeld evenement. De branche laat hiermee zien dat dit binnen de 1,5 meter goed georganiseerd kan worden.’ Zo beaamt ook de aanwezige politie, die de organisatie liet weten verbaasd te zijn over hoe goed de deelnemers afstand hielden en de richtlijnen volgden. Jacco Vonhof, voorzitter MKB NL, sluit zich daarbij aan: ‘de branche verdient extra steun, zeker voor een periode van 9 maanden om zich aan te kunnen passen op de veranderde situatie.’
Het Eventplatform kijkt daarmee terug op een zeer geslaagde ‘Code rood voor de evenementenbranche’ actie op het Malieveld in Den Haag vandaag. ‘Met deze symbolische actie zijn we erin geslaagd de aandacht te vestigen op de noodsituatie in de branche en hebben we laten zien dat aanvullende steun van levensbelang is om overeind te blijven’, aldus Riemer Rijpkema namens het Eventplatform.
Onder grote belangstelling en in aanwezigheid van pers bracht de branche in beeld wat er gebeurt als er geen aanvullende steun komt. Een grote ketting van mensen, gekleed in het rood, die het woord
H E L P vormden, vielen, als menselijke dominostenen, letterlijk om. De laatste persoon die omviel bood Thierry Aartsen en Jacco Vonhof een petitie met 13.361 handtekeningen aan voor steun voor de evenementenbranche.
Het voortbestaan van de totale keten en infrastructuur van een internationaal hoog in aanzien staande sector staat zwaar onder druk. De evenementenbranche realiseert normaliter een jaaromzet van 7,4 miljard, biedt werk aan ruim 100.000 medewerkers en ZZP’ers en zorgt voor een aanzienlijke economische spin-off voor lokale economieën. Uit een recente peiling van het Eventplatform blijkt dat de helft van de werknemers en ZZP’ers in de branche, zo’n 51.000 mensen, zonder werk thuiszitten en dat van de 7,4 miljard omzet dit jaar nog geen 2 miljard gerealiseerd wordt. Twee derde van de bedrijven halen daarmee het einde van het jaar niet zonder aanvullende steun.
Het Eventplatform kijkt daarmee terug op een zeer geslaagde ‘Code rood voor de evenementenbranche’ actie op het Malieveld in Den Haag vandaag. ‘Met deze symbolische actie zijn we erin geslaagd de aandacht te vestigen op de noodsituatie in de branche en hebben we laten zien dat aanvullende steun van levensbelang is om overeind te blijven’, aldus Riemer Rijpkema namens het Eventplatform.
Onder grote belangstelling en in aanwezigheid van pers bracht de branche in beeld wat er gebeurt als er geen aanvullende steun komt. Een grote ketting van mensen, gekleed in het rood, die het woord
H E L P vormden, vielen, als menselijke dominostenen, letterlijk om. De laatste persoon die omviel bood Thierry Aartsen en Jacco Vonhof een petitie met 13.361 handtekeningen aan voor steun voor de evenementenbranche.
Het voortbestaan van de totale keten en infrastructuur van een internationaal hoog in aanzien staande sector staat zwaar onder druk. De evenementenbranche realiseert normaliter een jaaromzet van 7,4 miljard, biedt werk aan ruim 100.000 medewerkers en ZZP’ers en zorgt voor een aanzienlijke economische spin-off voor lokale economieën. Uit een recente peiling van het Eventplatform blijkt dat de helft van de werknemers en ZZP’ers in de branche, zo’n 51.000 mensen, zonder werk thuiszitten en dat van de 7,4 miljard omzet dit jaar nog geen 2 miljard gerealiseerd wordt. Twee derde van de bedrijven halen daarmee het einde van het jaar niet zonder aanvullende steun.