Een risico is iets dat kán gebeuren, maar nog niet heeft plaats gevonden. En als het dan gebeurt, is het een issue en geen risico meer. Bovendien: zolang het nog een risico is, kun je deze managen. Ook daarom is het geen issue. Wie onderneemt, neemt per definitie risico’s. Maar bij voorkeur wel bewust. Gelukkig zijn risico’s goed te managen. De kunst is ze in kaart te brengen en ze waar mogelijk te minimaliseren. Met de huidige coronacrisis en de gevolgen daarvan op het bedrijfsleven, is risicomanagement actueler dan ooit.
Risicomanagement is altijd doelgericht
Wat is een risico dan wel? Een risico is het effect van onzekerheid op een doel. Stel een werkmaterieelverhuurder heeft als doel om zijn verhuuromzet met 15% te verdubbelen door inzet van elektrisch aangedreven werkmaterieel. De risico’s zijn dan de onzekerheden die effect kunnen hebben op dat omzetdoel. Met risicomanagement ben je daarmee per definitie doelgericht bezig.
Het traditionele risicomanagement koppelt risico’s vaak aan negatieve onzekere effecten. Echter het effect kan zowel positief als negatief zijn. Je kunt je gedachtegang ook omdraaien door te denken welke kansen zich gaan voordoen wanneer de verhuurder elektrisch aangedreven werkmaterieel ingezet. Door op deze manier naar risico’s en risicomanagement te kijken wordt het onderwerp leuker.
Verzekeren is een deel van de oplossing
Veel ondernemers denken dat ze risico’s afdekken door zich goed te verzekeren. Maar dat is maar deels waar. Want de grootste problemen ontstaan juist door onverzekerbare of onvoorziene schade. Een verzekering keert de schadekosten uit, maar hoe zit het met weggelopen of ontevreden klanten, leveringsproblemen van toeleveranciers of de impact van een pandemie? Door weinig rekening te houden met deze vormen van schade, lopen ondernemers, ondanks dat ze verzekerd zijn, meer risico.
Risicomanagement geeft ondernemers grip op de bedrijfscontinuïteit
Door op voorhand mogelijke risico’s in kaart te brengen en daarop te anticiperen, vormen ze niet langer een bedreiging maar juist een kans om de bedrijfsdoelen te halen. Een ‘quick win’ is dan ook om eens stil te staan bij de mogelijke risico’s die het bedrijf loopt. Zet dit af tegen je bedrijfsdoelstellingen. Wat zijn mogelijke oorzaken van een gebeurtenis en tot welke gevolgen kan dit leiden. Kijk tenslotte welke maatregelen je kunt treffen om het risico te mitigeren. Alles wat je aandacht geeft, wordt tenslotte beter. Doe je dat niet, dan kunnen risico’s makkelijk tot schade leiden. Of dat nu een bedrijfsongeval is waarbij een medewerker gewond raakt, een brand die het bedrijfspand vernietigt of een grote klant die wegloopt waardoor de bedrijfscontinuïteit gevaar loopt. Een risico is namelijk een kans om de onderneming weerbaarder te maken issues.