De enige constante in de wereld is verandering. Dit is een basiswet in het universum maar is niet altijd zichtbaar. We zeggen dan dat we grip hebben op de situatie of de boel stevig onder controle. Toch speelt verandering ons parten en dat is natuurlijk in de huidige tijd meer dan evident. Het effect dat Corona op de verhuurbranche heeft gehad is onmiskenbaar en we zullen de komende jaren nog blootgesteld worden aan de gevolgen. Maar wat kunnen we nu doen in deze tijd? Moeten we dan maar accepteren dat we geen invloed hebben of hebben we opties?
“Het zijn niet de sterkste van een soort die overleven en ook niet de intelligentste. Het zijn degene die zich het best op veranderingen aanpassen.”
Charles Darwin
Naast Corona is er natuurlijk ook nog een digitaliseringsgolf, milieuwetgeving, PFAS normen en vele andere zaken die invloed uitoefenen in onze wereld. Vroeger als er een nieuwe NEN norm of ISO richtlijn kwam dan pakte je een checklist, zorgde je dat je verhuurmateriaal er aan voldeed en was je weer een paar jaar uit de brand. Waar is die goede oude tijd gebleven? Helaas bieden de resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst en zal de wereld niet minder complex worden. We zullen dus moeten gaan kijken hoe we onze organisatie kunnen wapenen tegen een constante aanvoer van verandering.
Helaas is er geen magische pil. Wat de software vendors ook beloven over hun ERP systeem en de telematica bedrijven over hun tracking oplossing, er is geen systeem dat je future proof maakt. De waarheid, beste lezer, is dat de oplossing intern ligt. U, als directeur, teamleider of chauffeur, brengt een bepaalde mindset mee de organisatie in. Die mindset zit in elke handeling die u doet en elk gesprek dat u voert. Uw collega’s worden ermee besmet en binnen de kortste keren is het de mindset van de organisatie. De vraag is alleen, bent u zich bewust van wat u inbrengt?
Vaak belanden we in de weerstand. Dan geven we de schuld aan alles en iedereen: “de overheid met hun stomme regels” of “daar heb je die bomenknuffelaars weer.” Het voelt goed om onze boosheid te kunnen richten maar als we eerlijk zijn, hebben we er niks aan. We gaan er niet meer materiaal door verhuren of lager in de kostprijs komen. Natuurlijk mag er ongenoegen zijn maar hoe zorgen we dat we er niet in vast komen te zitten? Gelukkig hebben we de eerste stap al gezet, het begint namelijk met bewustwording. Door te weten dat we een bepaalde mindset hebben kunnen we hem beïnvloeden. Als we onszelf en bij extensie onze organisatie kunnen ombuigen naar een groei-mindset wapenen we onszelf tegen verandering.
Maar wat betekent dat in de praktijk, hoor ik u vragen. Door anders te kijken naar dingen gaan we ons ook anders gedragen. Nieuwe regels worden bekeken en kunnen ook voor ons werken. We worden de eerste die een volledige geëlektrificeerde vloot machines hebben en winnen alle tenders voor de binnensteden. Ons softwarepakket is zo naadloos aangesloten op de mannen in het veld dat hun werk 2x zo snel gaat wat leidt tot lagere operationele kosten. De reis naar dit utopia begint allemaal bij u. Probeer dat nieuwe stukje software eens uit. Laat die eigenwijze werknemer eens op vrijdagmiddag aan dat rare projectje van hem werken. Luister toch naar die rare klant die altijd van die moeilijke dingen vraagt. Misschien heeft u zelf een idee waar u nooit aan durfde. Je weet nooit waar dit naar toe kan leiden maar het spreekt in ieder geval boekdelen over uw mindset.
Homo Sapiens heeft als soort duidelijk laten zien dat ze het best kan omgaan met een constant veranderende wereld. De verhuursector heeft, in het midden van al deze rare corona toestanden, een ideaal moment om te laten zien wat zij waard is en die sector, beste lezer, zijn u en ik.