Als ondernemer bouwt u altijd aan uw bedrijf. En ondernemen betekent risico’s lopen. Maar die risico’s neemt u natuurlijk graag zo veel mogelijk bewust. In een interactieve online kennissessie op 14 oktober neemt Centraal Beheer u mee in de wereld van risicobeheersing door schadelastbeheersing. Want risico’s zijn een product van uw eigen organisatie.
De dagelijkse praktijk
Ondanks de inzet van risicomanagement kunt u als ondernemer toch worden geconfronteerd met schade. Zomaar een paar voorbeelden uit de praktijk:- Weet u welke risico’s u loopt als uw huurder geen verzekeringskosten betaalt?
- En wat gebeurt er als u inhuurt via een collega zonder verzekering en er ontstaat een eigen gebrek schade?
- Stel dat een nieuwe klant een dure machine wil huren en alles lijkt in orde. Geeft u die machine dan mee?
U loopt als verhuurder van werkmaterieel verschillende risico’s
Sommige risico’s raken het hart van uw bedrijfsvoering. Denk bijvoorbeeld aan een brand in uw bedrijf. Of een ongeluk met een medewerker op de locatie. Andere risico’s hebben minder impact, maar verstoren het bedrijfsproces. Zoals diefstal van materieel of tijdelijke uitval van een medewerker. Wat veel ondernemers niet beseffen is dat risico’s ook een product zijn van uw eigen organisatie. Net als een hoge klanttevredenheid en gerealiseerde omzetgroei. Risico’s zijn dus ook beïnvloedbaar en te managen.Wat is een risico?
Een risico is het effect van onzekerheid op een doel. Stel een werkmaterieelverhuurder heeft als doel om zijn verhuuromzet met 15% te verdubbelen door elektrisch aangedreven werkmaterieel in te zetten. De risico’s zijn dan de onzekerheden die effect kunnen hebben op dat omzetdoel.Om risico’s te beheersen en daarmee schade te voorkomen, moet het binnen uw bedrijf eerst voor iedereen duidelijk zijn wat u onder een risico verstaat. Is het risico:
- de kans dat de ongewenste gebeurtenis gaat plaats vinden (bijvoorbeeld de mogelijkheid van een aanrijding met de elektrische heftruck met een voorbijganger)?
- het gevolg van deze ongewenste gebeurtenis (reputatieschade van de werkmaterieelverhuurder door letselschade van de voorbijganger)?
- de ongewenste gebeurtenis zelf (de aanrijding zelf)?
- de oorzaak van de gebeurtenis (een onervaren bestuurder van de elektrische heftruck)?
Welke maatregelen beïnvloeden de kans op het risico?
Welke maatregelen u neemt om het risico te beheersen is vaak afhankelijk van tijd, geld, veiligheid en reputatie. En alles wat u aandacht geeft, wordt beter. Een risico is namelijk een kans om uw onderneming weerbaarder te maken. Doet u dat niet, dan kunnen risico’s gemakkelijk tot schade leiden.Risicomanagement geeft ondernemers grip op de bedrijfscontinuiteit
Met risicomanagement bent u per definitie doelgericht bezig. En daarmee raken we de kern van risicomanagement: DOD. Wat is uw Doel? Wat is er Onzeker? Wat kunt u er aan Doen?Online kennissessie ‘Grip op Risico’s
We nodigen u graag uit voor de interactieve online kennissessie ‘Grip op Risico’s’ van Centraal Beheer op donderdag 14 oktober. Deze sessie wordt georganiseerd in samenwerking met Verhurend Nederland. Tijdens deze kennissessie nemen we u mee in de wereld van risicobeheersing door schadelastbeheersing. Dat doen we onder meer aan de hand van casussen uit de praktijk en door hierover met elkaar in gesprek te gaan. Verder:- leert u de basisprincipes van risicobeheersing;
- vergroot u uw risicobewustzijn door schadevoorbeelden uit de praktijk;
- en ontdekt u preventieve maatregelen om schades te voorkomen.