Het is tegenwoordig haast onmogelijk om goed gevonden te worden als bedrijf of organisatie zonder het hebben van een website. Een website is een online visitekaartje en daarom is het ook belangrijk dat deze tip-top in orde is. Waar waar voldoet een goede website dan aan? In deze blog vertellen we je er meer over.
Een goede website begint bij een goede homepage
De homepage van je website is vaak het eerste wat men ziet als ze op jouw website komen. Daarom moet deze de aandacht van de websitebezoeker goed vasthouden. Is je homepage erg saai en gebruik je lange lappen tekst, dan haakt de bezoeker waarschijnlijk af. Is je homepage te druk dan raakt de bezoeker in de war en klikt die waarschijnlijk weg. Een goede homepage is dus een perfecte balans tussen visuele elementen en tekst. Van beide moet je niet te veel hebben, maar precies genoeg om jouw websitebezoekers ervan te overtuigen dat ze op de juiste plek zijn.
Ook is het gebruikelijk om een stukje “over ons” toe te voegen dat verder linkt naar een volledige “over ons” pagina. Hierover straks meer. Verder is het handig om een contactformulier onderaan de homepage toe te voegen zodat een websitebezoeker makkelijk en snel contact met je kan opnemen.
Al dit soort vragen beantwoord je op jouw website. Zo kun je pagina’s creëren met jouw aanbod waarin je uitlegt hoe jouw producten/diensten werken en wat de websitebezoeker daaraan heeft. Ook is het handig om een “over ons” pagina toe te voegen zodat de websitebezoeker een idee krijgt van met wie hij of zij te maken heeft. Je wilt immers graag weten met wie je zakendoet! Tot slot gebruik je een contactpagina om de websitebezoeker te laten weten hoe deze jouw bedrijf kan bereiken.
Een goede methode om zoekwoorden in je website te verwerken is door blogs te schrijven. Denk bijvoorbeeld aan een blog over het gebruik van jouw materieel, of iets dat jouw expertise in de branche laat zien. Elk stukje extra content dat je op je website zet kan namelijk weer geïndexeerd worden en kan jouw website weer naar voren schuiven in de zoekresultaten. Zorg er wel voor dat je jouw teksten niet té vol stopt met zoekwoorden. Het moet nog wel een logisch verhaal blijven!
Homepage onderdelen
Dus hoe ziet een goede homepage er dan uit? Een homepage begint vaak met een introductie waarin je direct vertelt wat jouw bedrijf voor waarde biedt. Dit doe je in slechts een paar zinnen. Je kunt hier bijvoorbeeld vertellen wat voor materialen je verhuurt. Daarna vertel je onder de introductie (en header) verder over wat jouw bedrijf doet en hoe jouw bedrijf kan helpen. Je kunt bijvoorbeeld USPs (Unique Selling Points) gebruiken waarin je uitlicht wat jou uniek maakt ten opzichte van anderen, bijvoorbeeld een ruim assortiment of goede klantenservice. Hoeveel tekst je toevoegt voor de toelichting onder de introductie is aan jou, maar zorg ervoor dat de stukken tekst kort en bondig zijn en dat er niet té veel blokken met tekst zijn. Goed gebruik van koppen is hierbij ook belangrijk.Ook is het gebruikelijk om een stukje “over ons” toe te voegen dat verder linkt naar een volledige “over ons” pagina. Hierover straks meer. Verder is het handig om een contactformulier onderaan de homepage toe te voegen zodat een websitebezoeker makkelijk en snel contact met je kan opnemen.
Must-have pagina’s
Een goede website beantwoordt de meest prangende vragen van een websitebezoeker. Een websitebezoeker komt op jouw website terecht omdat deze op zoek is naar iets of naar een antwoord op zijn of haar vraag. Iemand die een kledingwebshop bezoekt is op zoek naar kleding en iemand die de website van een autoverhuurder bezoekt wil graag een auto huren. Het is dan aan jou om deze bezoeker ervan te overtuigen dat jij hebt wat hij of zij zoekt. Dit doe je door duidelijke informatie te bieden. Bijvoorbeeld: wat voor verhuuropties bied je? Wat voor meerwaarde bied je ten opzichte van jouw concurrenten? Hoe bekwaam is jouw team/bedrijf? En hoe kan iemand contact met je opnemen?Al dit soort vragen beantwoord je op jouw website. Zo kun je pagina’s creëren met jouw aanbod waarin je uitlegt hoe jouw producten/diensten werken en wat de websitebezoeker daaraan heeft. Ook is het handig om een “over ons” pagina toe te voegen zodat de websitebezoeker een idee krijgt van met wie hij of zij te maken heeft. Je wilt immers graag weten met wie je zakendoet! Tot slot gebruik je een contactpagina om de websitebezoeker te laten weten hoe deze jouw bedrijf kan bereiken.
Zorg dat je website goed gevonden wordt
Nadat jouw website een goede inhoud heeft is het belangrijk dat deze ook goed gevonden wordt op het internet, met name in zoekmachines. Daarom kun je haast niet meer zonder een goede SEO- (search engine optimisation) strategie. Door een SEO-strategie toe te passen zorg je ervoor dat zoekmachines zoals Google jouw website goed indexeren en laten zien bij de juiste en gewenste zoekresultaten. Een belangrijk onderdeel hiervan is het gebruik van de juiste zoekwoorden in de websiteteksten. Verhuur je bijvoorbeeld machines? Dan wil je waarschijnlijk gevonden worden op zoekwoorden zoals “machineverhuur” en “machine huren”. Door deze zoekwoorden terug te laten komen in jouw teksten vertel je zoekmachines waar jouw content over gaat.Een goede methode om zoekwoorden in je website te verwerken is door blogs te schrijven. Denk bijvoorbeeld aan een blog over het gebruik van jouw materieel, of iets dat jouw expertise in de branche laat zien. Elk stukje extra content dat je op je website zet kan namelijk weer geïndexeerd worden en kan jouw website weer naar voren schuiven in de zoekresultaten. Zorg er wel voor dat je jouw teksten niet té vol stopt met zoekwoorden. Het moet nog wel een logisch verhaal blijven!