[NIEUWS]_$type=three$c=3$au=0$cm=0$show=home

Interview: hoe ziet mobiele energie van de toekomst eruit?

Als je denkt aan mobiele energie, dan denk je al snel aan een aggregaat die draait op diesel. Die mobiele energie is essentieel op plekken waar er niet zomaar een stopcontact in de buurt is, zoals bij de bouw. Maar zoals we inmiddels weten raakt de fossiele brandstof ooit op en is het ook niet altijd even goed voor het milieu. Dus wat zijn dan de opties voor mobiele energie? Hierover spraken we Daniël Krug, algemeen directeur bij MARU-groep waar DE Groene Aggregaat Verhuur Nederland onder valt, en tevens voorzitter van Verhurend Nederland, en Toon Bruining, CCO bij Bredenoord en tevens bestuurslid bij Verhurend Nederland. Laten we breed beginnen. 

Wat is momenteel de belangrijkste energieontwikkeling?

Toon: “De overgang naar meer duurzame vormen van energie. Hierin zijn een aantal ontwikkelingen prominent, namelijk de ontwikkeling van de schonere brandstofmotoren, de ontwikkelingen van alternatieve brandstoffen, de ontwikkelingen van de hybride energievoorzieningen, en de ontwikkeling van zon- en windenergie.”

Daniël: “De toename in de vraag naar energie. Hierbij wordt er steeds meer gekeken naar het aanbod, zeker nu met de situatie rondom Rusland. Enerzijds is er de vraag naar duurzaam opgewekte energie en anderzijds wil men de afhankelijkheid van (Russisch) gas beperken. Gas is nog steeds een primaire brandstof voor energie. Dat is niet per definitie goed of slecht, maar er wordt wel gekeken naar alternatieven. De vraag naar mobiele energie is zich volop aan het ontwikkelen omdat de huidige capaciteit op het net onvoldoende is. Dat zal op korte termijn ook niet opgelost worden.”

Verschilt deze energieontwikkeling in Nederland van de rest van de wereld?

Toon: “De energievoorzieningen zelf verschillen niet veel. Voor wat betreft duurzaamheid vind ik dat wij vooroplopen in Europa.”

Daniël: “Ja enorm. In de rest van de wereld zie je dat aardgas als transitie energie wordt gezien. In Nederland heeft aardgas de stempel ‘niet duurzaam’ gekregen, maar in de Europese Unie wordt gekeken of aardgas wel als groen bestempeld kan worden. De meningen verschillen daarover. Persoonlijk denk ik dat aardgas een goede en schone transitie energie is om aan de vraag te voldoen. Vanuit daar kun je dan door naar een hybride vorm en daarna naar een duurzame vorm. Dus daarin verschilt Nederland wel heel erg.” 

Is er veel vraag naar een nieuw soort mobiele energie?

Toon: “Zeker. Er zijn natuurlijk een aantal doelen opgesteld voor het klimaat, zoals het klimaatakkoord van Parijs waarbij nieuwe bronnen van energie belangrijk zijn. Deze doelen gelden voor iedereen, maar er zijn soms ook branchespecifieke doelen die niet wettelijk verplicht zijn maar waar wel hard aan gewerkt wordt. Zo heeft de bouw ook bepaalde doelen voor ogen om bijvoorbeeld emissieloos te werken voor 2030. Tot slot heb je ook bedrijfsspecifieke doelstellingen, zoals het doel om CO2-neutraal te zijn binnen een aantal jaren. Er zijn ook stimuleringsinitiatieven om dit te bewerkstelligen door bijvoorbeeld het geven van subsidies. Dit alles zorgt ervoor dat de vraag naar nieuwe mobiele energie toeneemt.”

Daniel: “Ja en nee. Men wil steeds meer energie en dat heeft ook te maken met de ontwikkelingen van de markt. Het moet snel en het moet goedkoop. Anderzijds zie je dat met de opkomst van de nieuwe generatie besluitvormers deze energie ook schoon en duurzaam moet zijn, waarbij de bereidheid om daar wat meer voor te betalen zich ook wat meer aanpast aan de realiteit. Er is mobiele energie nodig maar het moet niet leiden tot een afbreukrisico in de continuïteit van het leveringsproces. Dus als jij alleen een batterij inzet, dan is dat alleen opslag en geen opwek. En als deze batterij leeg is dan moet je hem toch weer gaan opladen of wisselen en daardoor heb je een onderbreking in het leverproces, waardoor werk stil kan komen te liggen. Dus men is wel op zoek naar iets waarbij je ook de continuïteit kunt waarborgen.” 

Onder nieuwe soorten van mobiele energie valt ook het hybride aggregaat, welke we steeds vaker zien. Wat zijn de voordelen hiervan?

Toon: “Ten eerste is er natuurlijk minder uitstoot. Je draait efficiënter en zuiniger waardoor je minder verbruik van diesel hebt. Mede hierdoor kan dit ook tot lagere kosten leiden. Daarnaast heb je ook minder uitstoot in de vorm van geluid; je kan ervoor kiezen om bijv. tijdens de nacht de energie van de batterij in te zetten en overdag het aggregaat. Tot slot kan je op een batterij allerlei energiebronnen aansluiten zoals wind en zon, naast het net. In combinatie met een aggregaat met de laatste motorentechnologie (stage V) en draaiende op HVO creëer je een betrouwbare energiebron waarbij de uitstoot wordt geminimaliseerd.

Daniël: “Een voordeel is dat je verzekerd bent van continuïteit in de levering van energie. En daarmee sluit je ook een bedrijfsrisico uit, namelijk dat je project stil komt te liggen omdat je niet over een energiebron beschikt. Vaak is het ook mobieler en sneller inzetbaar dan een standalone batterij bijvoorbeeld.” 

Hoelang zal het duren voordat het traditionele aggregaat verleden tijd is?

Toon: “Voorlopig nog niet, want er is nog geen goed alternatief voor een traditioneel aggregaat. Ik zie wel dat door hybride vormen je vaak een minder groot aggregaat nodig hebt. Ook is het mogelijk om door middel van een netaansluiting energie te krijgen, waarbij je deze veelal koppelt aan een batterij. In veel gevallen blijft dat een uitdaging omdat het de vraag is of je die netaansluiting kunt krijgen binnen de gewenste tijd. En als er een alternatief komt voor de traditionele aggregaat dan zal het een aggregaat zijn op waterstof of een alternatieve brandstof. Maar dat gaat voorlopig nog wel heel erg gepaard met hogere kosten en ook qua logistiek geeft het vooralsnog ongemak.”

Daniel: “Ik denk dat het nog wel een tijdje duurt en dat heeft te maken met het aanbod, maar ook de kosten die eraan verbonden zijn. Er zijn heel veel aggregaten beschikbaar op dit moment en daar hangt ook een kostenplaatje aan. En in sommige gevallen is het ook niet mogelijk om iets anders dan een aggregaat neer te zetten. Dus ik denk dat, als ik kijk naar voorbeelden uit de automotive industrie, een transitieperiode van vijf tot tien jaar realistisch is. En dan heb je het alleen over Nederland. Als je kijkt naar bijvoorbeeld Oost-Europa of Afrika zijn ze ook daar bezig met zo’n transitie maar dat is wat minder ver ontwikkeld dan in Nederland.” 

Tot slot: hoe ziet de toekomst van de mobiele energie eruit?

Toon: “In de toekomst van de mobiele energie zal de vraag nog onvoorspelbaarder worden. Ook zal mobiele energie een combinatie van energiebronnen zijn. En ik verwacht dat er heel erg de verdieping wordt gezocht met de klant. Dus in de toekomst van de energievoorziening gaan we vooraf veel meer het gesprek aan met de klant over wat de behoefte is, zoeken we daar een passende oplossing voor, en gaan we achteraf ook kijken wat dat nou daadwerkelijk heeft opgeleverd. We gaan dan ook steeds meer meten in die toekomstige energievoorziening. Tot slot zal er ook veel sprake zijn van digitalisering. Dus processen zullen makkelijker gedigitaliseerd worden. Je kunt dan online zien wat je verbruikt, wat natuurlijk weer met meten te maken heeft.”

Daniel: “De vraag zal alleen maar meer toenemen. Zeker naar duurzame energie. Binnen De Groene Aggregaat, dat is een onderdeel van MARU, ontwikkelen ze bijvoorbeeld de volgende generatie hybride energievoorzieningen waarbij er gewerkt wordt aan emissieloze hybride aggregaten. Dan combineer je de opslag van zonnepanelen en een generator tot nul uitstoot. Er wordt dus gewerkt om aan de vraag te kunnen voldoen.”


$show=/p/regelgeving.html$type=three$au=0$cm=0$c=9$p=1

$show=/p/hr.html$type=three$au=0$cm=0$c=9$p=1

$show=/p/fiscaal.html$type=three$au=0$cm=0$c=9$p=1

$show=/p/sales.html$type=three$au=0$cm=0$c=9$p=1

$show=/p/innovatie.html$type=three$au=0$cm=0$c=9$p=1

$show=/p/marketing.html$type=three$au=0$cm=0$c=9$p=1

[IN DE KIJKER]_$type=sticky$c=4$m=0$l=1$icon=1$h=318$show=/p/regelgeving.html

[IN DE KIJKER]_$type=sticky$c=4$m=0$l=1$icon=1$h=318$show=/p/hr.html

[IN DE KIJKER]_$type=sticky$c=4$m=0$l=1$icon=1$h=318$show=/p/fiscaal.html

[IN DE KIJKER]_$type=sticky$c=4$m=0$l=1$icon=1$h=318$show=/p/sales.html

[IN DE KIJKER]_$type=sticky$c=4$m=0$l=1$icon=1$h=318$show=/p/innovatie.html

[IN DE KIJKER]_$type=sticky$c=4$m=0$l=1$icon=1$h=318$show=/p/marketing.html

$show=/p/duurzaamheid.html$type=three$au=0$cm=0$c=9$p=1

[IN DE KIJKER]_$type=sticky$c=4$m=0$l=1$icon=1$h=318$show=/p/duurzaamheid.html

$show=/p/faq.html$type=list$m=0$c=20$p=1

$show=/p/faq.html

[IN DE KIJKER]_$type=sticky$c=4$m=0$l=1$icon=1$h=318$show=/p/faq.html

$show=/p/events.html$type=one$m=0$rm=1$sn=1$c=5$p=1

[IN DE KIJKER]_$type=sticky$c=4$m=0$l=1$icon=1$h=318$show=/p/events.html

$show=/p/nieuws.html$type=three$au=0$cm=0$c=9$p=1

[IN DE KIJKER]_$type=sticky$c=4$m=0$l=1$icon=1$h=318$show=post

[IN DE KIJKER]_$type=sticky$c=4$m=0$l=1$icon=1$h=318$show=home

Naam

duurzaamheid,29,events,25,faq,3,fiscaal,10,hr,8,in de kijker,201,innovatie,36,marketing,6,nieuws,323,nieuwsbrief,1,regelgeving,7,sales,3,
ltr
item
Verhurend Nederland - Blog: Interview: hoe ziet mobiele energie van de toekomst eruit?
Interview: hoe ziet mobiele energie van de toekomst eruit?
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjD71ZG0RTXo2Pd52Ap_XKq7Q5HIyf19LEGfGMamAEv27WgPkuirOr0cRztngngPZgvrsUUX5zBvCWoHGeqI3zLJGLqjLlY0EBb4Gi23DSCl5HIdjQgyEuYN4xGX9vDh_xWWq9KkFYIeQS-0LpoPNkuFbnsZL5ZdBgeYWYJDm9-PbRgQr5hP0Iv7K_T/w640-h406/hands-g35ab8999e_1920.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjD71ZG0RTXo2Pd52Ap_XKq7Q5HIyf19LEGfGMamAEv27WgPkuirOr0cRztngngPZgvrsUUX5zBvCWoHGeqI3zLJGLqjLlY0EBb4Gi23DSCl5HIdjQgyEuYN4xGX9vDh_xWWq9KkFYIeQS-0LpoPNkuFbnsZL5ZdBgeYWYJDm9-PbRgQr5hP0Iv7K_T/s72-w640-c-h406/hands-g35ab8999e_1920.jpg
Verhurend Nederland - Blog
https://blog.verhurendnederland.nl/2022/03/interview-hoe-ziet-mobiele-energie-van.html
https://blog.verhurendnederland.nl/
https://blog.verhurendnederland.nl/
https://blog.verhurendnederland.nl/2022/03/interview-hoe-ziet-mobiele-energie-van.html
true
3701150923967836781
UTF-8
Alle posts geladen Geen posts gevonden TOON ALLE Ontdek meer Beantwoorden Cancel antwoord Delete door Home PAGINA'S POSTS Bekijk alles VOOR U AANBEVOLEN Rubriek Archief ZOEKEN ALLE POSTS Geen zoekresultaten Terug Home Zondag Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Zaterdag Zon Maa Din Woe Don Vrij Zat Januari Februari Maart April Mei Juni Juli Augustus September Oktober November December Jan Feb Maa Apr Mei Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec zojuist 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Volgers Volgen THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content