De arbeidsmarkt ligt momenteel op z’n gat. In bijna elke sector is er een personeelstekort en het vinden van nieuw personeel is niet zo makkelijk als het lijkt. Soms ligt dat aan de type functie of aan de arbeidsvoorwaarden, maar soms weten mensen je gewoonweg niet te vinden. Met een wervingscampagne verhoog je jouw zichtbaarheid op de arbeidsmarkt en is het makkelijker om nieuw personeel aan te trekken. In deze blog leggen we uit hoe dat in z’n werk gaat.
Waarom een wervingscampagne?
Een wervingscampagne lijkt een beetje op een normale marketingcampagne voor een product of dienst. Maar in plaats van mensen te overtuigen om jouw product of dienst te kopen, wil je ze overtuigen om voor jou te komen werken. En in plaats van dat je een LinkedIn post en Indeed advertentie plaatst zonder enige voorbereiding, verdiep je je in jouw bedrijf en de toekomstige werknemer. Je gaat echt nadenken over hoe je mensen op de beste manier kunt bereiken en hoe je ze geïnteresseerd kunt krijgen om voor jou te werken. Ook als je werknemers nodig hebt met een specifieke vaardigheid of voor een tijdelijk contract is een wervingscampagne een goed idee.Wie ben jij en wie zijn jouw werknemers?
Voordat je aan de slag gaat met een wervingscampagne is het vooral erg belangrijk dat je weet naar wie je op zoek bent. Dat gaat verder dan de standaard eisen, zoals iemand die flexibel is en initiatief toont. Je moet weten waar jouw toekomstige werknemers in het leven staan, hoe oud je verwacht dat ze zijn, welke ervaring ze hebben, en ook vooral wat hen beweegt om bij jou te gaan solliciteren. Hiervoor stel je een persona op. Dit is een fictief persoon die jouw doelgroep vertegenwoordigd.Anderzijds moet je goed weten wie jij als bedrijf bent en hoe je jouw bedrijf in de arbeidsmarkt wil positioneren. Dit noemen we employer branding. Wat biedt jouw bedrijf dat andere bedrijven misschien niet bieden? Wat voor sfeer straal je uit? Wat zijn jouw sterke kanten en wat hebben werknemers hieraan? Door dit in kaart te brengen, samen met een persona, is het makkelijker om te overzien of jouw beoogde werknemer past bij jouw bedrijf, of dat je je verwachtingen moet bijstellen.
Hoe komen mensen bij jou terecht?
Naast het opstellen van een persona en employer branding, moet je ook weten wat de employer journey is. In andere woorden, welk proces doorloopt iemand om bij jou aan de slag te gaan? Dit proces loopt van de eerste aanraking met het bedrijf tot aan het tekenen van het contract. Door deze journey in kaart te brengen is het makkelijker te achterhalen op welke punten je mensen kunt benaderen en of het proces makkelijk is om te volgen.Het opstellen van een wervingscampagne
Wanneer je in kaart hebt gebracht wie jij bent en wie jouw toekomstige werknemers zijn, dan is het tijd om een plan van aanpak te maken. Hierin maak je inzichtelijk welke kanalen je gebruikt om jouw doelgroep te bereiken en wat voor soort content je daarvoor nodig hebt. Ook kijk je nogmaals naar de employer journey en geef je daar invulling aan om ervoor te zorgen dat het proces soepel zal verlopen.Net zoals dat werkgevers vaak informatie zoeken over de sollicitanten voordat ze worden uitgenodigd, zoeken geïnteresseerden ook eerst informatie over het bedrijf nog voordat ze gaan solliciteren. Dit kan betekenen dat zij ervan afzien om te solliciteren als jouw website er verouderd uitziet of moeilijk te navigeren is, omdat zij dan niet de juiste informatie kunnen vinden of een verkeerde indruk krijgen. Dit kan je een hoop sollicitanten kosten, dus daarom neem je in jouw plan van aanpak eventuele aanpassingen aan jouw branding ook mee. Je wilt immers dat jouw bedrijf een goede eerste indruk achterlaat.