De regelgeving rond CO2-uitstoot wordt in heel Europa stelselmatig verstrengd in diverse sectoren. Een verplichting tot rapportage moet daarbij dienen als vertrekpunt om meer inzicht te verwerven in de ecologische voetafdruk van bedrijven. Ook verhuurbedrijven zullen moeten rapporteren over hun machinevloot, wagenpark en gebouwen. Maar waar te beginnen?
Rapportage van de CO2-voetafdruk kan als een overweldigende taak klinken. “Wat vaststaat, is echter dat alles begint bij een vlotte dataverzameling”, vertelt Jef Martens van Calculus, een Belgisch bedrijf gespecialiseerd in telematica voor verhuurbedrijven. Daarvoor kunnen bedrijven uiteraard aan de slag met de verschillende systemen die ze hebben om hun vloot en gebouwen op te volgen, of met excel-bestanden waarin ook verdere berekeningen kunnen gebeuren. Maar waarom knoeien met formules als er een optie bestaat om het proces van dataverzameling verder te automatiseren en vereenvoudigen?
“Dankzij digitalisatie kunnen verschillende parameters vlot in kaart worden gebracht en zichtbaar worden gemaakt in één systeem”, stelt Jef. Alle gegevens zijn daardoor raadpleegbaar op één plaats, die als startpunt dient voor een analyse of rapportage.
Via integratie met een software worden de uitgelezen gegevens doorgespeeld aan een software. “Dat gebeurt in de meeste gevallen over een mobiel netwerk”, vertelt Jef. In de software worden de data vervolgens overzichtelijk weergegeven in tabellen en grafieken en zijn ze vlot raadpleegbaar.
Benieuwd wat Calculus voor uw verhuurbedrijf kan betekenen? Je vindt alle informatie terug op www.calculus.group of kan contact opnemen via hello@calculus.group.
Rapportage van de CO2-voetafdruk kan als een overweldigende taak klinken. “Wat vaststaat, is echter dat alles begint bij een vlotte dataverzameling”, vertelt Jef Martens van Calculus, een Belgisch bedrijf gespecialiseerd in telematica voor verhuurbedrijven. Daarvoor kunnen bedrijven uiteraard aan de slag met de verschillende systemen die ze hebben om hun vloot en gebouwen op te volgen, of met excel-bestanden waarin ook verdere berekeningen kunnen gebeuren. Maar waarom knoeien met formules als er een optie bestaat om het proces van dataverzameling verder te automatiseren en vereenvoudigen?
“Dankzij digitalisatie kunnen verschillende parameters vlot in kaart worden gebracht en zichtbaar worden gemaakt in één systeem”, stelt Jef. Alle gegevens zijn daardoor raadpleegbaar op één plaats, die als startpunt dient voor een analyse of rapportage.
Hoe gaat gedigitaliseerde dataverzameling in zijn werk?
“Digitalisatie bestaat uit een drieluik van hardware, software en integratie”, verduidelijkt Jef. Onder hardware vallen kleine toestellen die vlot geplaatst kunnen worden in machines, wagens of gebouwen. “Die gateways lezen informatie uit over verschillende parameters. Denk daarbij aan het brandstofpeil van een tank, het aantal draaiuren van een mobiele kachel of de hoeveelheid energie opgewekt door zonnepanelen.”Via integratie met een software worden de uitgelezen gegevens doorgespeeld aan een software. “Dat gebeurt in de meeste gevallen over een mobiel netwerk”, vertelt Jef. In de software worden de data vervolgens overzichtelijk weergegeven in tabellen en grafieken en zijn ze vlot raadpleegbaar.
Rapportering vanuit data
Binnen het softwareportaal van Calculus is er al een optie om gegevens in een zeer eenvoudig rapport te gieten. Het Belgische bedrijf uit Zutendaal bouwt echter hard aan een manier om van rapportage over CO2-uitstoot een evidentie te maken. “Voor die rapportage blijven datagegevens wel cruciaal, natuurlijk”, lacht Jef. Verhuurbedrijven kunnen dus best nu al aan de slag met telematica ter voorbereiding.Benieuwd wat Calculus voor uw verhuurbedrijf kan betekenen? Je vindt alle informatie terug op www.calculus.group of kan contact opnemen via hello@calculus.group.